Värdefulla vrak
hotas av plundring
Nu kräver man att
lagstiftningen skärps
Värdefulla vrak
utanför Blekinges kust hotas. I ett upprop under förra året
krävde företrädare för högskolor, universitet och många
fler att skyddet mot vrakplundring måste skärpas.
Bland annat hänvisas till att sportdykare kan ta sig ner
på större djup och använder sig av mer avancerad utrustning.
- Det viktigaste är att lagstiftningen skärps nu, säger
Per-Inge Lindqvist, Marinmuseums chef.
BLEKINGE
BLT har tidigare berättat att mängder av vrak ligger
oupptäckta utanför Blekinge kust. Vattnen utanför Blekinge är
ett av Sveriges mest vraktäta. Närmast kusten är de flesta kända,
och utgör ett eldorado för intresserade sportdykare. Men de kända
vraken är ändå bara en liten del av det okända.
Uppskattningsvis 5 000-6 000 vrak av beräknade summan 40 000 förlista
fartyg har hittats.
Lockar dykare
Utanför Karlskrona, mellan Sturkö och Tjurkö, finns
exempelvis flera intressanta vrak som lockar dykare. Bland andra
det kända Wasas föregångare, som också hette Wasa, ligger där.
Det var byggt 1778 och bar 60-talet kanoner. Alldeles intill
ligger tvådäcksfregatten Gripen från 1749.
Alldeles utanför Bastion Aurora på Trossö ligger vraket
efter Nya Riga, ett skepp byggt 1717 med 32 kanoner. Krutdurken
tog eld och skeppet exploderade och förliste med sina 180 man.
Så för dykare finns bara i Karlskrona stora värden, och så
ser det ut längs kusten.
Gemensamt upprop
Under förra året gick företrädare på universitet, högskolor,
föreningar, försäkringsbolag och många fler ut i ett
gemensamt upprop. Risken med den kraftigt ökande andelen
sportdykare oroar. Inte dykintresset i sig, men risken för
vrakplundring.
Bland annat konstateras i uppropet att dykare i dag, kan gå
ner på avsevärt mycket större djup än tidigare, i vissa fall
ner mot 90 meter. Dessutom finns teknisk utrustning tillgänglig,
som inte tidigare fanns eller kostade för mycket.
Lättare att upptäcka
Sammantaget, menar de som skrivit under uppropet, innebär
den nya tekniken att vrak har blivit lättare att upptäcka,
djupen hindrar inte alltid och dessutom innebär lagstiftningen
att vrak yngre än 100 år, kan plundras utan rättsliga följder.
- Jag håller med om att vraken behöver skydd. Men att
peka ut sportdykare som stora vrakplundrare är att generalisera
lite väl mycket. Dykarna har vetskap om vad som gäller, och de
som kan gå ner på så stora djup som 90 meter är inte vanliga
sportdykare, säger Per-Inge Lindqvist.
Men att lagstiftningen måste skärpas är helt klart,
menar han. Vrak yngre än 100 år saknar skydd. Det betyder att
krigs- och handelsfartyg från krigsåren är fria att rensas på
kulturhistoriska värden.
- Det är ytterst viktigt att lagstiftningen förändras.
Det måste skapas ett rättsligt skydd för alla de fartyg som
sjönk av olika skäl under förra århundradet, säger Per-Inge
Lindqvist.
- Dessutom, vilket inte minst är viktigt, rör det sig i
de fallen av fartygsvrak i stål. Riskerna att dyka i såna vrak
är stora och kräver extra stor försiktighet.
goran.lindh@blt.se
0455-77 238
|